نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان مدرسه و محیط های آموزشی و مهدکودک به دلیل هدفمند بودن فضاهای آموزشی می توانند تأثیر بسزایی در میزان یادگیری کودکان و نوجوانان داشته باشند، از این رو در این مقاله توجه ویژه ای به نقاشی و رنگ آمیزی مدرسه و محیط های آموزشی خواهیم داشت. ابتدا شما را با انواع رنگ های کاربردی برای نقاشی ساختمان مدرسه، محوطه، میز و صندلی، نرده ها و نمای ساختمان آشنا می کنیم و در انتها ویژگی های تیم نقاشی حرفه ای را بررسی می کنیم.

چه اماکنی نیاز به رنگ آمیزی دارند؟

رنگ آمیزی میز و صندلی چوبی کلاس

نقاشی و رنگ آمیزی مدرسه و محیط های آموزشی و مهدکودک تنها به درب و دیوار ختم نمی شود بلکه لوازم داخل آن مثل میز و نیمکت های چوبی که زیاد در دسترس کودکان هستند، نیاز به رنگ میزی دارند. میز و نیمکت های چوبی با چارچوب های فلزی، اولین چیزی است که از فضای کلاس های مدرسه به یاد داریم و هر سال نیمکت ها با رنگ های جدید و نو ما را سر ذوق می آوردند اما آیا شده تابحال راجع به نحوه رنگ آمیزی میز و صندلی چوبی تحقیق کنید!؟
رنگ آمیزی میز و صندلی های چوبی، اصول خاصی دارد که استادان نقاشی و رنگ آمیزی مدرسه و محیط های آموزشی و مهدکودک بخوبی از آن آگاه هستند. برای رنگ آمیزی میز و صندلی چوبی ابتدا باید نیمکت ها را گردگیری کنید، استفاده از دستمال مرطوب می تواند به کیفیت کارتان بیافزاید. برای رنگ آمیزی میز و صندلی های چوبی بهتر است از اسپری های رنگ استفاده کنید، هر چند که برای تعداد بالا در فضای مدرسه می شود با پیستولت سرعت کار را افزایش داد. برای نیمکت های چوبی که قبلا رنگ نشده اند، پیشنهاد می کنیم ابتدا با رنگ سفید زمینه را پوشش دهید و سپس با رنگ دلخواه صندلی و نیمکت ها را رنگ آمیزی کنید.
در استفاده از اسپری های رنگ یا پیستولت که رنگ را بصورت افشانه می پاشند، دقت کنید که حتما رنگ از فاصله دورتری روی سطح صندلی پاشیده شود چرا که در فاصله نزدیک رنگ ها روی هم جمع می شوند و ریزش می کنند. رعایت فاصله اسپری با صندلی در رنگ آمیزی یکدست و زیبا بسیار اهمیت دارد، همچنین می توانید برای زیبا سازی از رنگ های مختلف بصورت آمبره در رنگ آمیزی میز و صندلی ها استفاده کنید.

نقاشی و رنگ آمیزی مدرسه و محیط های آموزشی و مهدکودک - نقاشی ساختمان مدرسه

رنگ آمیزی میز و صندلی فلزی مدارس

در رنگ آمیزی میز و صندلی فلزی، می توانید از قلم مو، اسپری و پیستولت استفاده کنید اما دقت کنید که رنگ انتخاب شده روغنی و قابل شستشو باشد. در این گونه رنگ ها نیاز به رنگ آمیزی در دو مرحله می باشد و به دلیل اینکه رنگ های روغنی دیرتر خشک می شوند پس از هر بار رنگ آمیزی باید دو روز صبر کنید تا بتوانید مرحله دوم رنگ آمیزی را شروع کنید. اینگونه رنگ آمیزی شامل سایر سطوح فلزی در مدرسه و فضاهای آموزشی نیز می شود، از میز فلزی معلم گرفته تا چارچوب های درب و پنجره و پایه های نیمکت و صندلی نیاز به رنگ آمیزی دارند.
در رنگ آمیزی سطوح فلزی باید دقت کنید که قبل از شروع نقاشی با دستمال مرطوب حسابی سطوح فلزی را گردگیری کنید، در غیر اینصورت حباب های نازیبایی روی سطح میز و صندلی ایجاد می شود. استادان نقاش ماهر بعد از تمیز کاری با سمباده سطح فلزات را صیقل می دهند تا سطحی صاف و یکنواخت برای رنگ آمیزی ایجاد کنند.

خط کشی حیاط و محوطه مدرسه و مکان های ورزشی

حیاط و محوطه مدرسه یکی از پر رفت‌وآمد ترین فضاهایی است که برای رنگ آمیزی با آن سروکار داریم، البته قرار نیست تمام کف حیاط را نقاشی کنیم اما خط کشی برای منظم کردم صفوف دانش آموزان، خط کشی زمین های ورزشی و غیره در محوطه مدرسه الزامی است. رنگ مناسب برای خط کشی محوطه به قدری مقاوم است که در أثر استحکاک با کفش دانش آموزانی که روی آنها راه می روند یا می دوند، پاک نمی شود.
حیاط مدرسه از مکان هایی است که در ارتباط مستقیم با شرایط جوی مختلف در طول سال می باشد، در تابستان زیر تابش شدید آفتاب و در فصل های دیگر بارش برف و باران را تجربه می کند، به همین دلیل نقاشی و رنگ آمیزی مدرسه و محیط های آموزشی و مهدکودک از رنگ هایی استفاده می کنند که در مقابل حرارت، نور خورشید و رطوبت مقاوم باشند و زمین را لغزنده نکنند. رنگ هایی مثل آکرلیک و لاتکس که چسبندگی کمی دارند برای خط کشی مناسب نیستند زیرا در اثر استحکاک پاک می شوند، بهتر است از رنگ هایی استفاده کنید که با حلال های آب یا تینر قابل رقیق شدن هستند مثل رنگ مخصوص خط کشی آسفالت های خیابان (رنگ اپوکسی).
اصول خط کشی حیاط مدرسه
• شستشوی کامل زمین
• آماده سازی رنگ مخصوص خط کشی
• طرح ریزی اولیه برای خط کشی
• بررسی ابعاد و سایز مناسب با محوطه مدرسه
• آگاهی از ابعاد خطوط زمین فوتسال، والیبال و بسکتبال

رنگ آمیزی نرده و دیوار مدرسه

نرده ها معمولا از جنس فلز هستند، بنابراین در رنگ آمیزی نرده های فلزی بهتر است از رنگ های روغنی موجود در بازار استفاده کنید. نرده ها بدلیل اینکه در تماس مستقیم با دست می باشند، زودتر دچار آلودگی می شوند، به همین علت نظافت و شستشوی نرده ها برای رعایت بهداشت مدرسه امری ضروری است. رنگ آمیزی نرده ها با استفاده از قلمو در بین استادان نقاشی و رنگ آمیزی مدرسه و محیط های آموزشی و مهدکودک، رایج تر است. نرده ها به دلیل اینکه در زوایای مختلقی ساخته می شوند با اسپری نمی توان تمام سطوح آن را پوشش داد به همین دلیل برای رنگ آمیزی نرده ها که ظریف کاری بیشتری می خواهد بهتر است از قلم مو استفاده کنید. برای رنگ آمیزی نرده و سطوحی که با رنگ روغنی نقاشی می شوند توصیه می شود در تابستان که مدرسه تعطیل است نقاشی را انجام دهید چراکه خشک شدن اینگونه رنگ ها زمان بر است.

نقاشی و رنگ آمیزی مدرسه و محیط های آموزشی و مهدکودک - نقاشی ساختمان مدرسه

کنیتکس و رنگ نما دیوار مدرسه

کنیتکس یکی از مدرن ترین رنگ های موجود در بازار می باشد که به دلیل طراحی منحصربه فرد، مقاومت بالا و مزیت های خارق العاده اش در رنگ آمیزی دیوارهای داخلی و نمای مدرسه استفاده می شود. کنیتکس، رنگ های برجسته ای می باشند که از پنبه نسوز، پرلیت و رزین ساخته می شوند که بافت برجسته ای را روی دیوار ایجاد می کنند. کنیتکس انواع مختلفی دارد و در غالب رنگ های پلاستیک، روغنی و آکرولیک در بازار بفروش می رسد. رنگ های کنیتکس آکریلیک به دلیل اینکه بر پایه آب می باشند و هیچگونه حلال تینری ندارند برای نمای ساختمان مناسب ترند در حالی که از رنگ های کنیتکس پلاستیک که ضد آب نمی باشند برای رنگ آمیزی راهرو و دیوارهای کلاس استفاده می شوند.

ویژگی های تیم نقاشی حرفه ای ساختمان پارس پینتر

کیفیت در نقاشی تمیز و اصولی
یکی از ویژگی های نقاشان حرفه ای ارائه ی رنگ آمیزی با کیفیت می باشد. مشتریانی که برای نقاشی و رنگ آمیزی مدرسه و محیط های آموزشی و مهدکودک در خواست می دهند در نظر دارند که در قبال پرداخت هزینه های رنگ و دستمزد استادکاران، خروجی مطلوبی دریافت کنند. تمیز کردن سطوح مختلف و سمباده کاری برای یکنواخت کردن رنگ دیوارها و سطوح مختلف ضروری است و اگر این بخش از نقاشی ساختمان با مهارت انجام نگیرد، سطوح ناصاف و برآمدگی های حاصل از گرد و غبار نمایان می شوند.
نکته دیگر درباره عملکرد نقاشان می باشد، اینکه تمام مراحل نقاشی را شیک و تمیز انجام دهند اهمیت زیادی دارد. برخی از نقاشان برای رنگ آمیزی راهرو مدرسه، تمام کفپوش ها را پر از لکه های رنگ می کنند یا اینکه در انتخاب فضاها برای رنگ آمیزی منظم و تمیز هیچگونه برنامه ریزی ندارند، همین امر موجب می شود علاوه بر اینکه رنگ آمیزی نامرتبی داشته باشند، وقت بیشتری را نیز برای نقاشی تلف کنند.

رنگ آمیزی بموقع با تیم نقاشی حرفه ای ساختمان
نقاشی و رنگ آمیزی مدرسه و فضاهایی که مثل یک پروژه بزرگ در اختیار شرکت های نقاشی ساختمان قرار می گیرد، زمان بر است و از عهده یک نفر بر نمی آید. تیم نقاشی حرفه ای پارس پینتر از 10-15 استاد نقاش ماهر برای رنگ آمیزی فضاهای آموزشی استفاده می کنند، به گونه ای که کلاس ها و فضاهای موررد نظر میان آنها تقسیم بندی می شود تا در سریع ترین زمان ممکن کار نقاشی ساختمان به پایان برسد.

رنگ های قابل شستشو در رنگ آمیزی مدرسه

استفاده از رنگ های قابل شستشو در فضای مدرسه اهمیت زیادی دارد چرا که با تعداد زیادی دانش آموز سرو کار دارند و متحمل شیطنت هایی می باشند که منجر به کثیف شدن دیوارها، نیمکت ها و غیره می شوند. مدرسه ها و فضاهای آموزشی که سالی یکبار دست به رنگ آمیزی کلاس ها می زنند از رنگ های پلاستیک بیشتر استفاده می کنند و مجبورند در سال تحصیلی جدید برای خلاصی از رنگ های چرک شده، رنگ ها را ترمیم کنند. همین امر اهمیت رنگ های قابل شستشو را در فضاهای که در معرض آلودگی بیشتری می باشند، نشان می دهد. با استفاده از رنگ های قابل شستشو بعد از اینکه دیوار یا سطوح مختلف دچار لکه شد، براحتی می توان با یک دستمال مرطوب و یک شوینده ضعیف آنها را برطرف کرد.

نویسنده: آمنه ظریفی – گروه تولید محتوای تیم طراحی سایت باران

رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان و دیوار مدرسه و مهدکودک